Tuesday, July 10, 2012

Babkin kysnutý marhulový koláč





Cez víkend sme boli na chalupe zbierať marhule. Po pravde, ja som sa len prizerala, mužská časť výpravy zbierala. A že boli pracovití, o tom svedčí niekoľko plechov koláču, marhulové kompóty v komore nachystané na zimu a 2 bedničky rozdané niektorým ďalším šťastlivcom v rodine... Minulý rok som robila lekvár, ale keďže jeho spotreba je u nás nízka (nie, že by nám nechutil, to nie) tak nám ešte pár pohárov z minulého roka ostalo. Rozhodla som sa teda, že tento krát si dám premiéru v zaváraní kompótu a v pečení kysnutého marhulového koláča. Dlho som sa naň nevedela odhodlať, lebo sa mi nedarilo nájsť recept, ktorému by som dôverovala. Až sa mi pred týždňom sťažovala moja babka, že má zase pokazenú rúru a že si nemôže napiecť svoj obľúbený marhuľový koláč. A zrazu som nechápala ako je možné, že ma nenapadlo zobrať si recept na takýto typ koláča práve od vlastnej babky, ktorá je majsterka v pečení obdobných dobrôt. Po tom ako som si vypýtala recept sa ma ale zmocnil mierny stres. Dostala som totiž pokyny typu "asi tak toľko múky, ale možeš dať aj kúsok takej a kúsok takej, asi toľko lyžíc masla a keď máš navyše žĺtko môžeš dať aj to, ale nemusíš. A malo by to vyjsť na jeden plech." No... nevyšlo. Ale koláč bol tak výborný, že o dva dni som ho opakovala znovu. Tento krát som si trochu upravila množstvá a vyšlo to. Tak ak ho chcete porovnať s koláčom vašej babky, budete potrebovať:

Kvások
1 1/2 ČL kryštálového cukru
3/4 kocky (sáčku) droždia
2 dcl teplého mlieka

Mrvenička
4 PL kryštálového cukru
2 PL zmäknutého masla
2 PL hrubej múky

Cesto
270g polohrubej múky
30g hladkej múky
80g zmäknutého masla
2 vajcia
1 1/2 PL kryštálového cukru

odkôstkované a na štvrťky nakrájané marhule

Postup nie je prilíš zložitý len treba počítať s časom na kysnutie. Najprv si zarobíme kvások a to tak, že zmiešame cukor, droždie a mlieko (pozor, nikdy nie horúce!). Necháme postáť cca 15 minút. Za ten čas si v miske urobíme mrveničku zmiešaním masla, cukru a múky. Dáme ju do chladničky nech stuhne aby sa ľahšie mrvila na koláč. Cesto si zarobíme tak, že zmiešame všetky zvyšné suroviny (okrem marhúl :), pridáme kvások a vymiešame do hladka. Cesto bude ťahavé ale redšie. Prikryjeme čistou utierkou a necháme cca hodinu kysnúť. Po vykysnutí rovnomerne rozotrieme na plech vyložený papierom na pečenie. Na vrch naukladáme na husto marhule a posypeme vychladenou mrveničkou. Pečieme v rúre predhriatej na 170C cca 35 minút. A to je všetko. Potom už len dávať pozor aby koláč nezmizol skôr ako vychladne...




17 comments:

  1. mňam, tak to bych si teď dala! vypadá výborně:)

    ReplyDelete
  2. ty si mi na ten papier napísala, že 3/7 droždia :) ale vyšiel aj tak, výborný je!

    ReplyDelete
    Replies
    1. fakt?? :) pisala som to na terase v tme pri blikajucej sviecke, takze to bol len preklep. by ma zaujimala ako si namerala 3/7 :)

      Delete
  3. Krásná dobrůtka:)) Hned bych si zítra dala kus k snídani

    ReplyDelete
  4. Takéto jednoduche koláče mám najradšej a úplne najviac mám rada ten obyčajný šálkový koláč

    ReplyDelete
  5. Niet nad babky a mamy sú hotovým pokladom :-) tie popisy postupov poznam "šak to uvidzíš, podla teho jak to bude vypádat" :-)

    ReplyDelete
  6. mňaaaam... úplně už se těším na léto, kdy tento koláč chutná nejvíc :)

    ReplyDelete
  7. akurat hladam recept na marhulovy kolac a nasla som na tvojom blogu...vyborne :] uz len aby ten kvasok vysiel, to je extra challenge :]

    ReplyDelete
  8. Môžem sa spýtať na aký plech si koláč robila(rozmery) ? ďakujem :)

    ReplyDelete
  9. No skusil som to a mozem potvrdit ze ozaj bol fantasticky.super

    ReplyDelete
  10. Urobila ho dcérka presne podľa popisu a fakt chutil vynikajúco.Presne ako od babičky.
    Povedala som ,taký výborný som dlho ani ja neurobila.Ďakujeme

    ReplyDelete
  11. Kolko gramov he 3/4 kocky? Zaujem v cudzine a Tu Maju rozne velkosti drozdia.napr. 100g a z toho by to bolo 75 gramov, co SA mi zda Vela. Dakujem

    ReplyDelete
  12. Výborné cesto, už som robila aj s inými druhmi ovocia...vraj sa môžem vydávať😀

    ReplyDelete